WDP – Barry Callebaut – Lokeren

WDP (Warehouses de Pauw) is een beursgenoteerde onderneming die gespecialiseerd is in de levering van logistieke gebouwen. AAVO heeft opnieuw de krachten gebundeld met WDP voor het ontwerp en de bouw van ‘s werelds grootste chocolademagazijn in Lokeren als onderdeel van samenwerking met chocoladeproducent Barry-Callebaut.

De ambities van Barry-Callebaut is duidelijk in lijn met de keuzes voor duurzame ontwikkeling die gericht is op een optimaal evenwicht tussen economie, ecologie en sociale aspecten op alle gebieden van duurzaamheid, d.w.z. comfort, energie, materialen, energiebeheer, energie-efficiënte, water, logistieke stromen, mobiliteit, enz … en dit met het oog op het behalen van een BREAAM-certificaat outstanding.

Het project heeft een totale oppervlakte van 60.000 m² en bestaat uit een klassiek magazijn van 50.000 m² en een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn van 10.000 m² van 40m hoog en bijhorende kantoren.
De organisatie van de toegangen voorziet aparte ingangen voor de stroom van vachtwagens en personenwagens. Deze aanpak optimaliseert de logistiekestromen en zorgt voor de veiligheid van andere gebruikers, lichte voertuigen, personeel en kantoorbezoekers zonder het wegdek te vergroten.

Er is bijzondere aandacht besteed aan het terugwinnen van regenwater. Het hele project is ontworpen om uitsluitend met behulp van de zwaartekracht regenwater af te voeren. Er is dus geen energie-intensief pompsysteem nodig. Door de enorme dakoppervlakken, zorgen vacuümdrainagesystemen voor buizen met een kleinere diameter en dus voor besparingen op de installatiekosten voor een grotere efficiëntie. Ondanks de geconstrueerde oppervlakken wordt het
regenwater in zijn geheel geïnfiltreerd.

Aangezien chocolade een zeer delicaat product is om te bewaren, blijkt dit gebouw een echte uitdaging te zijn op het gebied van verwarmings- en koeltechnologie.

Wetende dat de verschillen in opslagtemperatuur (18°C) maximum 2°C mag zijn (16°C – 20°C) en dat de klant streeft naar een energieneutraal gebouw,
zijn de gekozen energieoplossingen zowel afkomstig van zonnepanelen als van geothermische energie. De keuze van een volledig beton gebouw werd gekozen om beroep te doen on inertie van het gebouw.
Het actieve streven naar energieneutraliteit geldt ook voor de inrichting van de kantoren, waar niet alleen de akoestiek de keuze van de interieurafwerking heeft bepaald, maar ook de plafonds die stralingswarmte of airconditioning uit geothermische bronnen mogelijk maken en zonder een koude luchttoevoer.

Het streven van Barry-Callebaut naar kwaliteit houdt niet tegen dat het project moest slagen in een doorslaggevende kostenfactor en een zeer strikte bouwtijd, levering is voorzien tegen juni 2020. Om deze challenge waar te maken werd gekozen voor de algemene aannemer Alheembouw een prefabbouwer. Willy Naessens als partner.

Voor dit project werd gekozen voor de BIM-methodologie. Deze keuze is ook in overeenstemming met de logica van de BREEAM-certificering, de omvang van de project en de ervaring van de verschillende partners die erbij betrokken zijn. De conceptuele voordelen van BIM zijn direct te zien in de verschillende video’s promotiemateriaal waarin het project wordt gepresenteerd, maar gaat uiteraard veel verder dan de presentatie van computergegeneerde beelden. BIM is in dit geval een echt platform voor communicatie tussen ontwerpers, ontwerpbureau ingenieurs, bouwbedrijven en de klant die een 3D-projectie in de kleinste technische details van de onderdelen van het gebouw mogelijk maakt, maar ook een projectie in de tijd (BIM 4D) waardoor een visualisatie van de verschillende fasen van de bouw mogelijk wordt.

Afgelopen februari won de grootste chocolatewinkel ter wereld de F.I.T. (Flanders Investment & Trade) prijs voor de beste buitenlandse investering in België.